اخبار اجتماعی
1399/05/21 21:42

فرج پور باسمنجی و باز خوانی نقش روزنامه نگاران دوره قاجار تبریز در اگاهی ملل اسلامی و جهان ترک

فرج پور باسمنجی و باز خوانی نقش روزنامه نگاران دوره قاجار تبریز در اگاهی ملل اسلامی و جهان ترک
رحیم شهرتی‌فر؛ معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در حاشیه تجلیل از پیشکسوتان عرصه رسانه و خبر که با حضور مدیران شهرستان تبریز، روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان استانی همزمان با برپایی جشن عید غدیر خم و به مناسبت گرامیداشت مقام خبرنگار در مؤسسه‌ مطبوعاتی نهال امید برگزار شد، با بیان این که از ۱۴۴ سال پیش، روزنامه‌نگاران تبریزی از طریق اختر، شمس و حکمت به روشنگری مردم جهان اسلام پرداخته اند، اظهار داشت: با آزادی مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانیم یک جامعه‌ مدنی پویا ایجاد کنیم و فرهنگ، هنر و مشارکت اجتماعی را توسعه دهیم و ارتقا بخشیم. 

وی در همین راستا، با تأکید بر نقش و جایگاه مطبوعات و رسانه های آزاد در جوامع، ادامه داد: اگر رسانه‌های آزاد و مستقل در کشورمان شکل بگیرند، واقعیت ها کتمان نمی‌ماند و مردم می‌توانند با دسترسی آزاد به اطلاعات در توسعه‌ فرهنگی و اجتماعی کشور ایفای نقش نمایند.

معاون سابق سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی در همین راستا، با تبیین مفهوم آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، با بیان این که انسان موجودی اجتماعی است و نقش جایگاه ارتباطات در جوامع و زندگی اجتماعی انسان ها بر کسی پوشیده نیست، متذکر شد: داشتن آزادی مطبوعات و رسانه ها، به معنی داشتن حق اظهار نظر شهروندان در تمامی امور و حق کنکاش، مطالبه گری و دستیابی آنان به هر نوع اطلاعات و اندیشه‌ها از طریق رسانه‌هاست.

وی در ادامه با تأکید بر این که در صحنه‌ بین‌الملل، هرجا که آزادی مطبوعات و رسانه‌ها تضمین شده‌است، زیرساخت‌های همه‌جانبه‌ توسعه و مشارکت اجتماعی نیز بیش تر شکل گرفته است، ابراز داشت: جوامع برخوردار از رسانه ها و مطبوعات آزاد، از ثبات لازم برخوردار بوده‌، و هیچ جامعه و حکومت برخوردار از آزادی بیان و آگاهی کافی، در هیچ برهه ای از تاریخ، متضرر نبوده است. 




شهرتی فر در بخش پایانی سخنان خود با تکیه بر نقش و جایگاه اهالی رسانه و خبر در جوامع، با اظهار بر این که خبرنگار باید جسارت دفاع از عدالت و حق را داشته باشد، گفت: خبر آوردن و خبر دادن در جوامع حائز اهمیت است و خبرنگار می تواند با بازتاب وقایع خوب و بد از حق و حقوق شهروندان و جوامع دفاع کند.

وی در پایان با انتقاد از محدود سازی فکر، قلم و اندیشه یک فرد در جامعه، جذب خبرنگاران منتقد در بدنه شهرداری یا قطع درآمد آنان از محل آگهی های شهرداری و انجام حرکات ناچیز آن چنانی را از بدترین حالت حاکم بر جامعه دانست و با بیان این که گاهی کلمه ها می توانند بتن شکن باشند، گفت: هم اکنون، خبرنگاری، جزو شغل های خطرناک محسوب می شود. امیدوارم روزی فرا رسد که جزو شغل های محبوب و محترم شمرده شود.

این استاد سرشناس تاریخ در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مؤسسه نهال امید در برپایی این مراسم تجلیل و جشن، ضمن اظهار امیدواری گفت: همچنان که پیش تر نیز گفته ام امیدوارم نهال امید به یک درخت تنومند پرشاخ و برگ تبدیل شود و با وزش نسیم آزادی، آلام مردم را انعکاس دهد.

دکترمحمد فرج‌پور باسمنجی؛ کارشناس رسمی دادگستری در امور رسانه‌ها نیز در حاشیه این مراسم، با اظهار بر این که در طول تاریخ، حاکمان آگاه سیاسی با ارج‌نهادن به آزادی‌های مطبوعات و بیان، موجب رشد و شکوفایی استعدادها و پاسخ‌گویی حاکمیت در قبال مردم شده‌اند، ادامه داد: در تاریخ معاصر ایران نیز زنده‌یاد دکترمحمد‌مصدق با ایجاد زمینه‌های انتقاد و مطالبه‌گری دست مطبوعات را در بیان بخشی از آلام و دردهای مردم بازگذاشت و حمایت توده‌های مردم از نهضت ملی مصدق و موفقیت وی در تهییج افکارعمومی با پشتیبانی مطبوعات در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی ثمره‌ دوراندیشی این مرد بزرگ تاریخ است که در دهه‌ ۳۰ همزمان با صدور دستور به شهربانی و دادگستری، اعلام داشت که رسانه‌ها و مطبوعات در بیان مطالب و اندیشه‌ها آزاد هستند و کسی حق تعرض به آن ها را ندارد.

وی در این راستا با تکیه بر بازخوانی تأثیر روزنامه‌نگاران جوان تبریزی در قرون گذشته، دوره عثمانی و شاخ آفریقا و مصر و شبه جزیره‌ هندوستان ابراز داشت: از ۱۴۴ سال پیش که چند روزنامه‌نگار جوان تبریزی به استانبول رفتند و روزنامه‌ اختر را بنیان نهادند و از آن روز روزنامه نگاران سرشناسی چون، میرزا مهدی اختری تبریزی، میرزا محمدطاهر تبریزی، نجف قلی‌خان خویی، ابراهیم بیگ مراغه‌ای با درج مقالات آگاهی‌بخش و نیشخند به اوضاع نابسامان قاجار و انتقاد از محتوای بسته و کنترل شده‌ مطبوعات دولتی قاجاریه، بذر آگاهی در ایران و بخشی از جهان اسلام را پاشیدند.


محمد فرج‌پور باسمنجی با تکیه بر توزیع روزنامه‌ تأثیر گذار اختر در شهرهای بزرگ جهان اسلام از جمله؛ استانبول، دهلی، لاهور، قاهره، بیروت، تفلیس، ایروان، قفقاز و ممالک عثمانی، متذکر شد: توزیع این هفته نامه در آگاه‌سازی توده‌ها نقش اساسی داشت و مقالات منتشره اختر موجب شورش مردم ایران در شهرهای تبریز، اصفهان، تهران و شیراز شد تا جایی که مطابق اسناد موجود، ادوارد براون؛ ایران‌شناس انگلیسی را مجبور کرد تا نظر مرتبط با موضوع پشتیبانی از امتیاز انحصار تنباکو را تغییر دهد.

وی با بیان این‌که همین فرزندان روزنامه‌نگار تبریزی روزنامه‌ شمس را در ممالک عثمانی و روزنامه‌ حکمت را در قاهره‌ مصر منتشر کردند، ابراز داشت: این روزنامه‌نگاران سرشناس از ۱۴۴ سال پیش در تنویر افکار عمومی و ارتقای معلومات قاطبه‌ توده‌های مردمی منطقه‌ جنوب غربی آسیا نقش بی‌بدیلی داشتند. از این رو، می توان اقرار کرد روزنامه نگاری، هم علم است، هم تخصص، هم ذوق. به گونه ای که می توان گفت روزنامه نگاری پیش نویس تاریخ است و در هر کشوری که مطبوعات آزاد داشتند تأثیرهای مثبت در آن ها مشهود بوده است.

فرج پور باسمنحی معلم روزنامه نگاری ورسانه دانشگاه های تبریز ، با بیان این که مطبوعات در کشورهای توسعه یافته، رکن و قوّه چهارم محسوب می شود، با تکیه بر سخن ناپلئون بنا پارت متذکر شد: سخن این شخصیت تاریخی که «من از صدای خش خش قلم مطبوعات، بیش تر از صدای مهیب و هولناک توپخانه می ترسم»، بیانگر نقش مطبوعات و جایگاه رسانه ها در جوامع است.
 
وی در این راستا با تکیه بر نقش مطبوعات در ژاپن و اظهار بر این که اگر در سر سفره صبحانه ژاپنی ها، روزنامه نباشد، انگار چیزی از سفره صبحانه خود کم دارند، ادامه داد: ما نیز هر جا که نیاز به مستند سازی باشیم به مطبوعات مراجعه می کنیم و برای نمونه برای نوشتن تاریخ ملی شدن نفت، به روزنامه های معتبر مراجعه می کنیم و در این گذر، جای یادآوری دارد که  اگر بخواهیم بذر آگاهی را در جامعه بپاشیم باید دارای شم خبرنگاری، مطالبه گری و نقادی باشیم و با پایان بخشی به کپی برداری ها و کپی پیست ها، جایگاه مطبوعات آزاد را ارج نهیم و در جامعه خود خبرنگاران بین المللی داشته باشیم. 

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم، سعید ایریلوزادیان؛ مدیر مؤسسه‌ نهال امید تبریز نیز ضمن ارائه‌ گزارش کوتاه از فعالیت این مؤسسه‌ مطبوعاتی اظهار داشت: با شکل دهی یک گروه مجرب مطبوعاتی و فرهنگی به دنبال توسعه‌ فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای‌‌ هستیم. 
گفتنی است که برش کیک روزخبرنگار توسط مدیران نامی شهر و پیشکسوت عرصه مطبوعات، اجرای زنده موسیقی سنتی، کلاسیک ایرانی و آذربایجانی توسط هنرمندان نامی شهر و تجلیل ویژه از دکتر فرج پور استاد برجسته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری   و همچنین اسد فلاح؛ رئیس سابق خانه مطبوعات و دیگر فعالان عرصه فرهنگی و رسانه‌ای از جمله برنامه های اجرایی این مراسم بود.

نوشته شده توسط:امیدشرکت تبریزی

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

نویسنده : سید عزیز مجدث تاریخ : 1399/05/26 18:13

بسیار جالب و قابل استفاده بود . متشکر.

سید عزیز مجدث
پاسخ
برچسب ها : 
طراحی وب سایت : پورتال ساز
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Handbag Hooks - Tiny, Yet Functional Gift Item Nobody would deny which usually handbag is essential for personal especially for the woman, considering that it may make her look elegant, charming and fashionable. However, nowadays fashion trend has get to be the only foundation of buying a handbag for many of us. Most of us have forgotten the practical utilization of handbags. Therefore, I desires to give you some assistance with how to pick from an ideal bag. The next thing that it is advisable to determine is what you always be carrying with your handbag. If you are going to make use of the handbag everyday, then most definitely you could have your wallet, your keys, cell phone, makeup plus some misc items. The amount of space these items take can really add up not to call how heavy these items can be once concepts packed into your handbag. First, knowing your figure is necessary so that you can decide the kind of handbag you wish most. This is the most important element choose a bags. Try to select a bag that suits your figure and do not copy other's styles an individual may donrrrt you have the same figure these people. Some styles suit others may not suit you well. Carrying a large handbag won't suit you if responses tall a good deal of. Whatever happened to the view of women dancing around their handbag s?! Maybe someone noticed how easy it ended up being to steal the handbag in question, or even someone else noticed how stupid it looked. Either way, in the safety thoughts and opinions it's probably for exciting workout. There are even websites that offer design and preview feature for to be able to really personalize your laptop bag. With this feature, you can play with account when selecting by altering the background color, the positioning of the picture and then the way the photo which you decide is put on the bags. Thirdly, choose a handbag to suit your closets. The color of the handbag matters alot in matching with an individual. If most of your clothing is in white, avoid choosing those grey handbags whenever they might not match great. If you are going to correspond the handbag with gorgeous clothing, it'll be better come to a decision those bright ones. Remember to choose the color that matches you. A red handbag could be a great accessory for occasion it can be will especially look beneficial for a night out when are usually dressed up for a special event. A handbag should reflect person that a person and picking a red one shows which are proud to be who are generally. You will attract many eyeballs on you with red, so in order to don't feel confident enough to do that, then just avoid it! classic leather handbag, wedding handbag, handbag hanger
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet