فرهنگیان قشر فرهیخته و شریف جامعه ایران محسوب میشوند و پایه هر نوع تحول و پیشرفت آموزش و فرهنگ است.همه افراد توانمند و متخصص و شاغل در دستگاههای دولتی و خصوصی محصول مدرسه هستندیعنی خمیر مایه هر فرد در مدرسه شکل می گیرد.و جامعه شناسان می گویند مدرسه در تکوین شخصیت هر فرد حرف اول را می زند.و اگر شما به کشور های پیشرفته جهان نگاه کنید جایگاه و شان معلم در رده های اول قرار دارد.و حتی جایگاه انها از پزشکان و مهندسان بالاست.چندی پیش اتحادیه پزشکان آلمان با خانم مرکل ملاقاتی داشتند.خواسته اتحادیه پزشکان از خانم مرکل این بود که کابینه آلمان اجازه دهد حقوق پزشکان همردیف معلمان گردد.مرکل پاسخ داد سیستم دولتی آلمان اجازه نمیدهد حقوق شما به پایه معلمانی برسد که شما را آموزش داده و پزشک شده اید.در ژاپن معلمان در جایگاه اول قشر اجتماعی اند.در دوره طول خدمت و باز نشستگی از مزایای بیشماری برخوردارند....با این وصف در ایران جایگاه و شان معلم بسیار پیش پا افتاده شده و این قشر پیشرو جامعه به گرد فراموشی سپرده می شود.
کارشناسان می گویند که یکی از طرق تقویت جایگاه معلمان در ایران داشتن تشکیلات منسجم و اتحادیه های قوی سراسری و حضور در مراکز کلیدی و تصمیم گیری است.یکی از این مراکز شورای های اسلامی شهر و روستا است.که راهیابی فرهنگیان به پارلمان های محلی و شهری می تواند علاوه بر تأثیر گذاری در آموزش و فرهنگ جامعه به تصویب طرح هایی بیانجامد که در کنار پاسداری از حقوق شهروندی به ارایه تسهیلات و تخفیفات در اخذ پروانه یا عوارضات قانونی برای قشر زحمتکش فرهنگی شود.لذا کارشناسان فرهنگی و اجتماعی معتقدند در ایران باید از اقشار فرهیخته و علاقمند قشر فرهنگی برای اصلاح جامعه و تقویت نهاد های اجتماعی و فرهنگی و توجه به مسائل رفاهی فرهنگیان سود جست.
نوشته شده توسط:مهندس حامد فرج پور