شرکت آئودی درحال تولید سوختی جدید برای موتورهای درونسوز است که با استفاده از آب و دیاکسید کربن ساخته میشود.
براساس گزارش گیزمگ، کارگاه پایلوت شرکت آئودی که توسط شرکت سانفایر در درسدن آلمان اداره میشود، اولین سری از سوخت e-Diesel را تولید کرد و جوانا وانکا وزیر آموزش و پژوهش آلمان نیز به منظور بزرگداشت این موفقیت از چند لیتر از این سوخت برای پرکردن مخزن سوخت خودروی آئودی A8 خود استفاده کرد.
فرایند تولید این سوخت پایه که نفت خام آبی نیز نامیده میشود با بهرهبرداری از برق تولید شده توسط منابع انرژی پاک از قبیل انرژی خورشیدی، آب یا باد آغاز میشود. از این برق برای تولید هیدروژن از آب استفاده شده و سپس هیدروژن با دیاکسید کربنی که از طریق فرایندهای شیمیایی به CO تبدیل شده، ترکیب میشود و واکنش نهایی مایعی متشکل از زنجیرههای بلند هیدروکربنها به وجود خواهدآورد، این همان نفت خام آبی است که پس از پالایش نهایی به e-Diesel تبدیل میشود.
درکنار فرایند پاک تولید این سوخت، دیاکسید کربن استفاده شده در تولید آن را میتوان مستقیم از هوای محیط به دست آورد و به این شکل گازهای گلخانهای را از اتمسفر استخراج کرد.
سانفایر مدعی است تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی ساختار این دیزل ترکیبی نشان از برتری آن نسبت به سوختهای فسیلی دارد و نبودن سولفور و نفت فسیلی در آن، این سوخت را با محیطزیست مهربانتر ساختهاست. آئودی بهرهوری کلی فرایند تولید سوخت با استفاده از انرژی پاک را 70 درصد اعلام کردهاست.
به گفته شرکت سانفایر، موتور خودرو با مصرف این سوخت صدای کمتری از خود ایجاد کرده و آلودگی کمتری را وارد فضا میکند. همچنین میتوان آن را با سوختهای دیزلی رایج ترکیب کرد.
کارگاه پایلوت درسدن قرار است روزانه 42 گالن از این سوخت ترکیبی را در ماههای آینده تولید کند و قدم بعدی این شرکت ساخت کارگاهی بزرگتر به منظور افزایش میزان تولید این سوخت پاک است. سانفایر قیمت احتمالی این سوخت را لیتری یک تا 1.5 یورو تخمین زدهاست که نسبت به سوختهای دیزلی رایج در اروپا کمی گرانتر است، اما قیمت کلی این سوخت ارتباطی مستقیم با قیمت برق خواهدداشت.