اولین بزرگراه الکترونیکی جهان در کشور سوئد با هدف کاهش تولید گازهای گلخانهای به واسطه حمل و نقل عمومی مورد آزمایش قرار گرفت.
براساس گزارش یورونیوز، اجرای طرح ساخت این بزرگراه به سفارش مقامات سازمان حمل و نقل کشور سوئد آغاز شد و دو شرکت زیمنس و اسکانیا در این پروژه همکاری داشتهاند.
وسایل نقلیهای مانند انواع واگنهای برقی و یا قطارها به سیمهای برق نصب شده در بالای بزرگراه وصل میشوند تا به جای استفاده از سوختهای فسیلی، از برق برای تامین انرژی خود استفاده کنند.
به گفته شرکت زیمنس این بزرگراه درواقع فناوری جدیدی به شمار نمیرود زیرا در ساخت آن از ترکیبی از فناوریهای قدیمی و رایج استفاده شدهاست. برای مثال قابلیتهای فناوری خط راهآهن با انعطافپذیری فناوری واگنهای باری تلفیق شده است.
درحال حاضر تنها دو کیلومتر از این بزرگراه به کابلهای برق مجهز شدهاند که به یک پانتوگراف هوشمند و یک سیستم جلوبرنده دوگانه مجهز است. تماس پانتوگراف با خطوط برق توسط یک حسگر امکانپذیر میشود و در صورتی که حسگر دریابد نقلیه به سرعتی بیش از 90 کیلومتر در ساعت رسیده،تماس را قطع میکند.
به گفته نیلس-ژونار واژستدت، مدیر فناوریهای برقی شرکت اسکانیا واگنهای باری به صورت خودکار به این خطوط برق متصل می شود و افراد تنها مسئولیت هدایت واگنها را در امتداد خطوط سفید بزرگراه به عهده دارند. مابقی مسئولیتها به عهده پانتوگراف خواهدبود، به این شکل اگر واگن به تغییر مسیر از خطوط سفید نیاز پیدا پانتوگراف برق را به صورت موقت قطع میکند تا امکان جابهجایی به وجود بیاید.
پس از بررسی دادههایی که طی دو سال آینده از این بزرگراه آزمایشی جمعآوری خواهد شد، این امکان وجود دارد که چنین بزرگراههایی در سرتاسر سوئد ایجاد شوند.