ویژگی سازمانهای هوشمند و مقتدر در جوامع توسعه یافته داشتن مدیران و کارشناسان کارآمد ، پخته و توانمند در حوزه روابط عمومی هاست و از همین رو بوده که مدیران و کارشناسان نخبه روابط عمومی شرکت های چند ملیتی و سازمانهای پویا. همچون بازیکنان مطرح فوتبال خرید و فروش می شوند و دستمزدهای صدها هزار دلاری می گیرند.
مدرس علوم ارتباطات دانشگاههای تبریز که در جمع معاون و کارشناسان سیاسی در نشست اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی های استان اردبیل در تالار استانداری سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود : اتکا به اطلاعات ، به کار گیری آخرین تکنولوژی های نوین ارتباطی ، استفاده از شگردهای تبلیغاتی در ساخت و تولید پیام و از همه مهمتر تولید و نشر محتوای نشریات الکترونیکی از ویژگی روابط عمومی توانمند محسوب می شود. محمد فرج پور باسمنجی افزود : کمک به ارتقاء دانش و آگاهی ها در گستره عمومی و توجه عمیق به پیوند میان دولت و
ملت و عنایت ویژه به واقعیت های محلی از دیگر ویژگی روابط عمومی های هوشمند است.
کارشناس رسمی دادگستری در حوزه رسانه ها شناخت افکار عمومی ، تجزیه و تحلیل افکار مثبت و منفی درباره سازمان و شکل دادن رسانه های دوسویه و تعاملی را از دیگر توانمندی های روابط عمومی مدرن دانست و گفت : در نگرش های جامعه شناسی به روابط عمومی علاوه بر اطلاع رسانی و هوشیار سازی ، انگیزش سازمانی ، شناسایی فرصت ها و تهدیدها ، پیش بینی مسائل و کمک به مدیریت بحران را نیز از دیگر وظایف خطیر کارگزاران این حوزه دانست و افزود : مسئولیت اجتماعی روابط عمومی ایجاب می کند که برای جلب مشارکت عموم در تصمیم سازی و تصمیم گیری علاوه بر اطلاع رسانی به موقع و شفاف و انتشار واقعیت های موجود ، همه بخش های سازمان را در مقابل مخاطبان و مشتریان فعال سازد و علاوه بر آن بسته بندی پیام و تولید و انتشار آن با در نظر گرفتن سن ، جنس ، تحصیلات و همچنین با توجه به میل ، نیاز و ذائقه مخاطبان صورت گیرد.
وی افزود : لازم است در این راستا عقلانی کردن توقعات عمومی از سازمان نیز مد نظر قرار گیرد و سطح سواد رسانه ای کارگزاران و کارشناسان این حوزه نیز به روز شود ، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات به استراتژی های نوین در حوزه روابط عمومی نیز اشاره کرد و گفت : دوسویه کردن ارتباطات و شکل دادن به ارتباطات تعاملی از یک سو و کارآمد کردن نظام کارشناسی از سوی دیگر و جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان ، گروه های با نفوذ ، مدیران داخل سازمان و حتی کارکنان نیز جایگاه ویژه ای در این زمینه دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین تحولاتی که این سالها در حوزه روابط عمومی علمی گشوده شده توجه عمیق به پژوهش ، نظرسنجی و تحلیل محتواست، گفت : بی خود و بی جهت نیست که سازمانها و شرکت های خدمات ده برای جلب اعتماد عمومی به تقسیم بندی مشتریان ، آزمایش پیام های تبلیغاتی ، نظارت بر فعالیت رقبا و اندازه گیری موفقیت سازمانی مبادرت می کنند و در این راستا واحدهای ارتباطات مردمی بصورت آنلاین و مستیقیم و با سیستم های مکانیزه شکل گرفته است که دعوت از مشتریان برای مطرح کردن مستقیم مطالبات و خواسته ها ، ضبط صدا و تصویر مشتریان ، راه اندازی تلفن گویا و ارتباطات دیجیتالی آنلاین همه و همه در جهت توجه به افکار عمومی و دائمی کردن مشتریان صورت گرفته است.
رئیس اسبق شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی افزود : امروز در حوزه ارتباطات و روابط عمومی سازمانی داشتن تفکر سیستمی ، خلق ارزشهای مشترک ، نمایش عدم تدافع و موضع گیری ، داشتن نظم کاری و نشان دادن حساسیت و همدردی جایگزین تفکرات قالبی غلط گذشته در این حوزه شده است و روابط عمومی توجیه گرا ، بله قربان گو ، فریب مخاطب و گریز از پاسخگویی منسوخ شده است. فرج پور باسمنجی افزود : مدیریت ارتباطات پویا در حوزه روابط عمومی ایجاب می کند که با استفاده از توانمندی های خلاقانه ، طرح های نو کارشناسی ، بهره گیری از ذکاوت و زیرکی و چابکی فرهنگی ، داشتن ارتباطات بیانی و شفاهی موثر و طراحی هوشمند فضای مجازی و از همه مهمتر توانمند سازی مجموعه زیربط بتواند با بسط و گسترش اطلاع رسانی و آگاه سازی و هوشیار سازی مخاطبان و مشتریان را بعنوان عاملان هوشمند و آگاه همه حال و همه زمان به حساب آورد و به بهبود تصمیم گیری و تصمیم سازی سازمانی برای تحقق اهداف کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت کمک شایانی نماید.