روژین دلشاد منش بازیگری است 21 ساله که در کنار علاقه اش به بازیگری فارغ التحصیل کارگردانی است. گفتگو باوی زاویه های متعددی از بازیگری و کارگردانی را از دیدگاه او روشن کرد.
س- خانم دلشاد باتشکر از اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید به عنوان سوال اول علاقه تان به بازیگری و هنر چگونه شکل گرفت؟
با سلام و تشکر در واقع علاقه ی به بازیگری در بنده از کودکی درونم شکل گرفت ، همیشه در تئاتر های مدرسه از همان کودکی حضور فعال داشتم . البته با تماشای فیلم های سینمایی ایران و جهان هم باعث شد به شکلی جدی تر و مصمم تر اهدافم را پیگیری کنم،و پس از دوران تئاترهای مدرسه ای ،به طور جدی در کلاس ها و ورکشاپ های بازیگری زیادی شرکت کنم که با گروه های تئاتری حرفه ای نظیرگروه خانم مهرنوش دارا در تئاتر شاید نجات یابیم وارد عرصه تئاتر شدم که فعلا تمرینات تاتر به دلیل کرونا متوقف شده است و البته در این بین پیشنهادهای کارهای تصویری نظیر پشت دیوار خوشبختی به تهیه کنندگی آقای مسعود ندافی و کارگردانی آقای جاوید خوشدل نیزارائه شد که این موضوع نیز در عرصه تصویری تجربیات فوق العاده ای را به همراه داشت.
س-در مورد فیلم تلویزیونی پشت دیوار خوشبختی توضیح دهید و چه شد این کار را پذیرفتید؟
به واقع متنی جذاب درمورد گردشگری و قاچاق چوب درکنار عوامل حرفه ای و کارگردانی آقای جاوید خوشدل و تهیه کنندگی آقای ندافی دست به دست هم داد تا گروه با آرامش کامل گردهم آیند و موضوع قاچاق چوب در شمال و گردشگری نیز دو حوزه ای است که برای مخاطبان نیز جذابیت بصری ایجاد خواهد کرد و آنقدر حرف ناگفته وجود دارد که باعث شود تا در این حوزه فیلم ها و سریال های گوناگون ساخته شود.
س-خانم دلشاد شما تجربه کار تئاتر را داشته اید، چقدر از یادگیری های تجربی تئاترو حتی آموخته های آکادمیک در جلوی دوربین به بازیگر کمک میکند؟
-اساس بازیگری به واقع در تئاتر شکل میگیرد ودر تئاتر شما با حرکت های دست و بدن و حتی بیان نیز به خوبی آشنا میشوید که مجموعه این تکنیک ها در بازیگری جلوی دوربین میتواند شمارا یاری کند،البته الزاما به دلیل تفاوت مدیوم ها گاهی نوع بازی و تکنیک ها متفاوت میشود ولی اصولا بازیگران تئاتری در جلوی دوربین موفق تر عمل میکنند.بعضی از تکنیک ها در آموزشگاه ها و یا حتی دردوره دانشگاهی آموخته میشوند که عمدتا جنبه تئوری بازیگررا تقویت میکند و برای عمل به این دانش های فراگرفته شده باید در فیلم کوتاه و تاتر تجربه کسب نمود و جلوی دوربین و یا درعرصه تئاتر فعالیت نمود تا این دانش ها اجرایی شوند.
س- شما در خانواده ای هنرمند پرورش یافته اید، نقش خانواده را در بروز استعداد هنریتان چگونه ارزیابی میکنید؟
به جاست ابتدا از تلاش هاو حمایت های پدر و مادر عزیزم قدردانی کنم که حضورشان باعث دلگرمی مسیرم بوده اند و در ادامه طبیعتا وقتی از بچگی شما در محیطی بزرگ شوید که صدای پیانو را بشنوید و مادر هم پیانو بنوازد به موسیقی و هنر کشیده میشوید و من نیز درکنارعلاقه به بازیگری موسیقی و نواختن پیانو را نیز آغاز کردم وطبیعتا هنر موسیقی نیز در جاهایی از بازیگری به کمکم آمد.
س-خانم دلشاد شما علاوه بر کارهای جدی در کار طنزنیز قرار است که بازی داشته باشید، معمولا دو دیدگاه وجود دارد و برخی از بازیگران میگویند که یک ژانر راباید ادامه داد و گروهی معتقدند که یک بازیگر باید بتواند در تمام ژانرها به ایفای نقش بپردازد. طرفدار کدام دیدگاه هستید؟
-به واقع یک بازیگر همیشه دلش میخواهد که تجربیات مختلفی را در ژانرهای مختلف داشته باشد واین چالش بسیار جذابی است.. من نیز همیشه علاقمند بوده ام که درژانرهای مختلف شخصیت های متفاوتی را بازی کنم وطنزو جدی نیز هرکدام برای خود تعریف های خاص خود را دارد و تلاش های خاصی را میطلبد. به نظرم باید یک بازیگر خودرا محدود به نقش های خاصی نکند.من هم الان مشغول یک فیلم سینمایی هستم که فعلا اسمی از فیلم نمیبرم و یک فیلم طنز برای رسانه خانگی هست که به زودی به تهیه کنندگی اقای دکتر ندافی کلید خواهد خورد که موضوع جالبی دارد. و من در یکی از نقش های اصلی این فیلم بازی خواهم داشت.
س- نقش مطالعه را دررشد یک بازیگر چقدر میدانید؟
برای ایفای درست یک نقش یک بازیگر باید درتمام زمینه ها مطالعه داشته باشد، عملااین مطالعه فقط محدود به خواندن نیست، تماشای فیلم ها و تحقیق درباره آنها میتواند برای یک بازیگر کلاسی عملی به حساب بیاید که بتواند به رشد یک بازیگر سرعت ببخشد.من نیز در طول روز علاوه برکتاب به تماشای فیلم هایی در سبک های مختلف میپردازم که باعث میشود تا هر روز از تماشای فیلم های مختلف آموخته های نویی داشته باشم.البته تماشای فیلم به معنی تقلید از بازیگران آن ها نیست بلکه باید از آنها آموخت و نکته های مثبت را یادگرفت که این تکنیک ها درمجموع میتواند به بازیگر در ادامه مسیرش کمک شایانی کند. البته حضور در پروژه ای همچون پشت دیوار خوشبختی نیز فرصتی را برای یک بازیگر فراهم میکند تا درکنار بازیگران مطرحی همچون آقای رحیم نوروزی، آقای حشمت آرمیده، سرکار خانم مینا نوروزی ،اقای مهدی امینی خواه، اقای افشین سنگ چاپ ، خانم فریده دریا مج ، خانم بیتا خردمند و سایربازیگران کار به عنوان کارگاهی عملی نیز یک بازیگر بتواند بیش از قبل بیاموزد.
س-شمادردانشگاه در زمینه کارگردانی هم تحصیل کردید چرا به حوزه کارگردانی به شکل جدی وارد نشدید؟
به واقع پس از ساخت فیلم های کوتاه تمام تمرکزم را روی بازیگری گذاشته ام، کارگردانی و مدیریت یک گروه نیاز به تجربه بیشتر دارد شاید در اینده کارگردانی رو هم به طور جدی در کنار بازیگری ادامه دادم.
س- خانم دلشادگروهی ازکارگردان ها معتقدند که برای پختگی یک بازیگر باید ابتدا از مسیر فیلم های کوتاه رشد یابد و بعد وارد فیلم های بلند و بازی با بازیگران مطرح شود نظر خودتان دراین باره چیست؟
عملا وقتی یک بازیگر با تکنیک های عملی و تکنیک های تئوری آشنا گشت مهمترین نکته اجرای درست و به موقع آنهاست که برای این منظور باید با ارامش پله های ترقی را طی کند. به نظرم خود فرد به این نتیجه میرسد که زمان آن هست که در یک کار حرفه ای با بازیگران حرفه ای بازی کند یا خیر بازیگری به نظرم یک حس درونیست و اکتسابی نیست و کسانی که در وجود خود این حس درونی رو دارند میوانند آن را پرورش بدهند.
س-بسیار از لطفتون سپاسگزاریم که وقتتان را دراختیارما قراردادید اگر حرف خاصی هست با مخاطبان خوشحال میشویم.
به جاست در کنار سپاس گزاری از شما و پایگاه خبری ندای بیصدا و مخاطبان از زحمات پدر و مادرعزیزم و تمام گروه پرتلاش پشت دیوار خوشبختی از تهیه کننده کار آقای ندافی،کارگردان کارآقای جاوید خوشدل،که این فرصت رودر اختیار من گذاشتند تشکر کنم و همچنین از تیم حرفه ای این فیلم آقای مرتضی نائینی، اقای یونس سبزی ،ازخانم ها خانم ساراحسین ،خانم مژگان پودینه،خانم سمیه شهرابی وسایر دوستان و عوامل پرتلاشی که مثل خانواده در کنارمان بودند تشکر ویژه کنم.
در کنار آن لطفا درجهت کنترل بیماری کرونا و برای مقابله با کرونا همه باهم توصیه های بهداشتی را جدی بگیریم و از ماسک استفاده کنیم تا با رعایت تمام دستور العمل های بهداشتی بتوانیم به زودی شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم و همه مردم با سلامت و آرامش به فعالیت هایشان ادامه دهند و ازاین بحران به سلامت عبور کنیم.
گفتگو توسط:امیدشرکت تبریزی