اخبار علمی
1395/10/18 15:10

عملکرد خودروهای هیبریدی

عملکرد خودروهای هیبریدی
هر وسایل نقلیه‌ای که از ادغام دو یا چند منبع تولید انرژی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای پیشرانه انتقال قدرت در خودرو استفاده نماید را خودرو هیبریدی (سوخت ترکیبی) می‌گویند.

معمولا خودروهای هیبریدی از ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی همچون بنزین، دیزل و یا گاز می‌باشند که در حال حاضر بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند. گرچه بعضی شرکت‌های خودروسازی مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل-الکتریکی نیز تولید کرده‌اند.

سیستم موتورهای هیبریدی تنها در خودرو‌های سواری بکار نمی‌روند بیشتر لوکوموتیو‌ها،‌ اتوبوس‌ها از سیستم دیزل - الکتریک و زیر دریایی‌ها از سیستم‌های هسته‌ای - الکتریکی و یا دیزل - الکتریکی استفاده می‌کنند که از دیگر انواع سیستم‌های هیبریدی هستند.

    تاریخچه خودروی هیبریدی

اولین خودرو هیبریدی در سال 1905 میلادی توسط یک مهندس آمریکایی به نام H.Piper ساخته شد که قادر بود طی 10 ثانیه تا 25 مایل (بیش از 40 کیلومتر) شتاب بگیرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود.

وی 3.5 سال بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط‌زیست، سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد؛ تا اینکه در پی بحران‌های نفتی سال‌های ۱۹۷۰ دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال ۱۹۹۰ کار جدی و اصولی بر روی توسعه این‌ خودرو صورت نگرفت.

    عملکرد خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند.

این تلفیق انتشارات (گازهای خروجی) اندک همراه با توان بیشتر و برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب نسبت به خودروهای معمول (گازوئیل و بنزین ) را عرضه می‌کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند و این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی، آنها را برای ناوگان حمل و نقل و مصرف شخصی مناسب کرده است خودرو‌های هیبریدی می‌توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون سوز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژ باتری‌هایش هرگز تمام نمی‌شود بازدهی این خودروها بسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی‌شان کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها از سال ۱۹۹۹ تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده‌اند مانند شرکت‌های خودروسازی تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، فورد، فیات، جنرال موتورز، نیسان و پژو و ... .

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

برچسب ها : 
طراحی وب سایت : پورتال ساز