اخبار علمی
1396/10/23 13:30

کشف فسیل پروانه‌۲۰۰ میلیون ساله

فسیل‌هایی که به تازگی کشف شده‌اند نشان می‌دهند پروانه‌ها و بید‌ها دست‌کن از ۲۰۰ میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده‌اند.
براساس گزارش BBC، پژوهشگران به تازگی فسیل پولک‌های بال پروانه‌ای به اندازه یک ذره غبار را در آلمان کشف کردند. این کشف تاریخ منشا لپیدوپترا‌ها یا پروانه‌سانان، یکی از مورد مطالعه‌ترین خانواده حشرات را به عقب می‌راند.

به گفته محققان با مطالعه در مورد تکامل اولیه بیدها و پروانه‌ها، می‌توان اطلاعات بیشتری در مورد این گونه به‌دست آورد. محققان برای دستیابی به فسیل درون سنگ با اسید، سنگ را شکافتند. پروانه‌ها و بید‌ها حشراتی شکننده و ظریف هستند و این به آن معنی است که فسیل آنها به شدت کمیاب و ارزشمند است.

به گفته باس فان شوتبرووگه از دانشگاه اوترخت هلند یافته‌ها نشان می‌دهند برخی گونه‌های بید و پروانه به گروهی از پروانه‌سانان تعلق دارند که هنوز وجود دارند و زبان درازی برای مکیدن شهد دارند.

این یافته‌ها در نشریه ساینس ادونسس منتشر شده و نشان می‌دهد پروانه‌ها و بیدها چگونه در سراسر جهان به جز قطب‌ها پخش شده‌اند. پروانه‌سانان اولیه در پایان دوره تریاسه که بسیاری از موجوات زنده در آن منقرض شدند جان سالم به در بردند. دوره تریاسه نخستین دوره از دوران میانه‌زیستی است.

به گفته تیمو فان الجیک، سرپرست تیم تحقیق دانشگاه اوترخت اطلاعات به دست آمده به تلاش‌های معاصر برای حفظ و بقای این گونه کمک خواهد کرد. این اطلاعات کمک بزرگی برای دانشمندان است تا بدانند تغیرات اقلیمی ساخته دست بشر چگونه بر حشرات و تکامل‌شان در آینده اثر می‌گذارد.

نظرات