اخبار فرهنگی
1395/12/06 22:52

چرا زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در مدارس تدریس نمیشود

چرا زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی در مدارس تدریس نمیشود
تزلزل در جایگاه آموزش و پرورش آذربایجانشرقی
 
اظهارت اخیر آقای جعفر پاشایی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی مبنی براینکه «امروز با افتخار اعلام می نمایم که رتبه دستگاه تعلیم و تربیت استان ما در کشور به رتبه سوم و اخیرا به رتبه دوم کشوری ارتقا یافته که علامتی نوید دهنده و امید بخش در استان است» موجب شگفتی و تعجب آگاهان و روشنفکران و حتی معلمان زحمتکش آذربایجانشرقی شده است ، کارشناسان می گویند وی با نادیده گرفتن کودکان بازمانده از تحصیل و یا ترک تحصیل پا را تا آنجا فراتر گذاشته است که با افتخار اعلام می کند که «در سال تحصیلی آتی با سرعتی مضاعف شاهد جشن صددرصد پوشش تحصیلی و بازنماندن حتی یک نفر کودک از تحصیل در استان باشیم».

پاشایی در اظهارات خود بار دیگر با دادن آمارهای غیرقابل باور اعلام کرده است که اداره کل آموزش و پرورش استان در سه سال گذشته ضمن اجرای اقدامات ابتکاری مختلف در تمامی حوزه ها با رویکرد کیفیت بخشی و عدالت آموزشی از جمله تجهیز 1200 مدرسه به وسایل ورزشی و 1200 کلاس درسی چندپایه به کتابخانه های کلاسی و آزمایشگاههای نانو فناوری و . . . گامهای خوبی برداشته است و . . .

 با این وصف آمارهای رسمی و ملی ضمن رد این اظهارات که به ادعاهای بدون پشتیبانی علمی شبیه است نشان می دهد که آذربایجانشرقی در اکثر شاخص های آموزش و پرورش حداقل از استانهای همتراز خود نیز عقب مانده است که نمونه آن انتشار پیامدها و دستاوردهای برنامه توسعه در استان از سوی کارشناسان سازمان برنامه بودجه آذربایجانشرقی است که در شماره 23 ماهنامه وزین اقتصادی شمالغرب کشور موسوم «کارآیی» منتشر شد که در آن صراحتا درج گردید که رتبه استان به لحاظ شاخص توسعه انسانی رتبه 15 کشوری را دارد و نرخ بیسوادی استان نیز در رتبه 23 کشوری است یعنی به بیان ساده از بین 31 استان کشور آذربایجانشرقی از لحاظ رتبه انسانی در میانه های آن قرار گرفته و از لحاظ بیسوادی نیز در بین استانها در رتبه بیست و سوم که رتبه بسیار پایینی است قرار گرفته است.

 از سوی دیگر نگاهی به آمار قبولی دانش آموزان آخر دوره متوسطه و دیپلمه آذربایجانشرقی در کنکور سراسری دانشگاهی ممتاز دولتی نیز نگران کننده است که براساس اظهارات مدیرکل محترم باید در رتبه دوم کشوری قرار گیریم ولی آمارهای موجود نشان می دهد که در سالهای اخیر رتبه قبولی دانش آموزان استان در دانشگاههای دولتی و روزانه بسیار پایین بوده و در برخی از گزارشها تا رتبه 19 کشوری نیز گزارش شده است و نمونه آن انتشار وضعیت دانش آموزان راه یافته به دانشگاه تبریز بعنوان مرکز علمی و دانشگاهی شمالغرب کشور نشان می دهد که حدود 20 درصد قبول شدگان در دانشگاه تبریز دیپلم خود را از مدارس آذربایجانشرقی گرفته اند یعنی به بیان ساده 80 درصد پذیرفته شده گان رشته های پرطرفدار روزانه و مجانی دانشگاه تبریز به سایر استانهای کشور اختصاص می یابد از سوی دیگر اظهارات کارشناسان دلسوز آموزش و پرورش استان نشان می دهد که حتی جایگاه استان در المپیادهای علمی ، ملی و بین المللی نیز چندان رضایت بخش نیست و ما در برخی از این المپیادها در رتبه های آخر کشوری هستیم با اینحال در سال تحصیلی جاری 650 هزار دانش آموز در 8 هزار آموزشگاه مشغول تحصیل هستند و نبود عدالت آموزشی ، جذب امکانات ملی ، جذب مشارکتهای مردمی و حتی برگزاری دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش و مقاوم سازی مدارس روستایی ، افت تحصیلی و مسائل و مشکلات دیگر گریبان آموزش و پرورش استان را گرفته است و نمونه آن گفتگوی مدیر دبیرستان نور تبریز است که می گوید که در ادارات آموزش و پرورش ما انسجام عملی وجود ندارد به گونه ای که اگر مهره ای بنام مدیر آموزش و پرورش یک منطقه یا استان تغییر کند در عمل اتفاق مهمی نمی افتد.





 یکی دیگر از انتقاداتی که فعالان فرهنگی و روشن فکران محلی به دستگاه آموزش و پرورش استان دارد این است که بدلیل سهل انگاری مدیریت آموزش و پرورش استان و نبود تحرک و هماهنگی های لازم آموزش مقدماتی زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی طبق اصول 15 مترقی قانون اساسی در استان ما شروع نشده است در حالیکه زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی تنومند و دارای شاهکارهای فراوان و دستور زبان و قواعد علمی و یک زبان کامل دنیاست که 300 میلیون نفر در جهان در شاخه های مختلف آن صحبت می کنند ولی ما در اقدامی بسیار میمون و مبارک در استان کردستان دیدیم که با تلاش مدیران و دست اندرکاران وقت شناس کردستان توزیع برخی کتب به زبان کردی و تدریس آن در مدارس آغاز شده است ولی در استان مهمی چون آذربایجانشرقی که ادعا می شود به رتبه دوم کشوری ارتقا یافته از توجه به حقوق اولیه دانش آموزان مناطق دو زبانه خبری نیست دلسوزان نظام در حوزه آموزش و فرهنگ معتقدند که مدیریت ارشد استان با تشکیل کارگروهی ضمن بررسی ادعای مدیریت دستگاه تعلیم و تربیت استان در موارد فوق ضمن تشکیل جلسه و بررسی کارشناسی افکار عمومی را نیز قانع نمایند و گزارشی دقیق و مفصل از روند آموزش و پرورش استان که چندان هم رضایت بخش نیست به مردم گزارش بدهند.

« محمد فرج پور باسمنجی ـ کارشناس رسمی دادگستری و فعال فرهنگی»

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

برچسب ها : 
طراحی وب سایت : پورتال ساز