نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: سند تحول نظام آموزش نیازمند رصد مستمر است تا آسیب شناسی کنیم که چقدر بر طبق این سند پیش رفته ایم.
زهرا ساعی در گردهمایی فرهنگیان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سیر تحولی و نظام آموزشی در کشور را می توان به سه دوره تقسیم کرد گفت : دوره اول که مربوط به ایجاد مدارس مدرن در کشور می شود که از دوره قاجاریه و به همت افرادی چون امیرکبیر مدارس مدرن ایجاد شد و شهر تبریز مانند سایر حوزه ها که همیشه پیشرو بوده به عنوان شهر اولین ها اولین مدارس نوین نیز توسط میرزا حسن رشدیه درتبریز تاسیس شد و دوره دوم دوره ای است که آموزشدر این دوره همگانی شد و نظام آموزشی شکل گرفت و مدارس به صورت گسترده فعال گشت و در دوره سوم که مهمترین دوره است دوره پس از پیرروزی انقلاب اسلامی می باشد که رویکردهای آموزش و پرورش تغییر یافت و بر اساس نیازهای نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی و سند تحول نظام آموزشی تدوین و مبنای فعالیت نظام آموزشی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه جامعه ایران در حال گذر از سنت به مدرنیته می باشد گفت: در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی تغییراتی در جامعه ایجاد شده است و نقش آموزش و پرورش در این زمینه بسیار اساسی و تاثیر گذارمی باشد تا با توجه به آسیب ها و مسایل اجتماعی و فرهنگی کشور نقش آفرین باشد.
عضو کمسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: در حوزه مسایل تربیتی و پرورشی نیروهای انسانی در اولین قدم خانواده ها مطرح می باشند و خانواده اولین جامعه ای است که فرد در آنجا متولد و تربیت می شود و در قدم بعدی آموزش و پرورش و نظام آموزشی جای می گیرد که در دوران طلایی و حساس تربیتی هر فرد بسیار تاثیر گذار است.
ساعی افزود: مبنای کار و رویکردهایی که نظام آموزش و پرورش بعد از انقلاب بر آن استمرار یافته مباحث دینی و تعلیمات دینی و انسانی است.
وی اضافه کرد: سرمایه های اجتماعی هر جامعه توسط آموزش و پرورش آن جامعه تربیت می شود که این وظیفه بعد از آموزش و پرورش بر عهده آموزش عالی می باشد و چهارمین نقش را رسانه های عمومی بر عهده دارند که در بررسی های انجام یافته مشخص می شود خانواده در کنار آموزش و پرورش اساسی ترین نقش را برعهده دارد.
ساعی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تلاش فراونی برای آموزش و تربیت در جامعه بر عهده دارد اظهار داشت: در برخی موارد شاهد نقاط ضعف و نواقصی هستیم که باید برای رفع آن ها تلاش مضاعف صورت پذیرد.
وی بیان کرد: در دورانی که بحث توسعه متوازن و پایدار مطرح هست باید نگاه و رویکردمان در حوزه های مختلف اشاعه توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه در کنار توسعه سایر حوزه ها باشد و در این زمینه باید توانمندی معلمان و خانواده ها بالا برود و نظام آموزشی به گونه ای ترسیم شود که بتواند عهده دار تربیت و تعلیم در جامعه باشد.
ساعی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را در زمینه مسایلی که مربوط به آموزش و پرورش می باشد کرده تا مشکلات این حوزه را مرتفع نمیاد اما متاسفانه به دلیل وجود تنگناهای اقتصادی در کشور بیشترین زمان و فرصت خود را صرف رفع مشکلات اقتصادی می کند.
نماینده مردم تبریز اسکو و اذرشهر اضافه کرد : با کمبود بودجه ای که آموزش و پرورش با آن مواجه هست جلسات متعددی با وزیر محترم برای پیگیری مشکلات این قشر برگزار شده تا مطالبات آن ها را در حد امکان حل و فصل نماییم که بخشی از این مشکلات به اعتبارات مربوط می شود.
وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای حل مشکلات معیشتی ورفاهی و حفظ جایگاه و منزلت فرهنگیان به کار گرفته ایم، ادامه داد: بخشی از مشکلات این حوزه مربوط به نارضایتی از مدیریت و ساختار است که این موارد نیز در حال بررسی می باشد.