اخبار علمی
1402/04/30 06:04

انتشار ویژه نامه «عقلانیت نقاد» (critical rationalism) در مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز

انتشار ویژه نامه «عقلانیت نقاد» (critical rationalism) در مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز
︎انتشار ویژه نامه بین المللی در باره اندیشه های پوپر با همکاری کالج اسلامی لندن و دانشگاه تبریز

انتشار یک ویژه نامه درباره اندیشه های فیلسوف پوپر در دانشگاه تبریز با همکاری کالج اسلامی لندن با استقبال علاقمندان به مباحث و اندیشه های فلسفی مواجه شده است.محمد فرج پور باسمنجی در گفتگو با سردبیر مجله علمی و و تحقیقی پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریز کسب اطلاع کرد این مجله در گروههای فلسفه دانشگاه‌های معتبر جهان به اشتراک گذاشته می شود و موجب آشنایی علاقه مندان فلسفه با اندیشه های بزرگان فلسفه خواهد شد.و امکان نشر آن علاوه بر زبان‌های انگلیسی و فارسی به سایر زبان‌های زنده نیز میسر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ندای بی صدا دکتر محمد اصغری، استاد فلسفه دانشگاه تبریز و سردبیر مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز درباره این ویژه نامه گفت : که مجله پژوهش های فلسفی دانشگاه تبریز سالهاست که در پی اشاعه تفکر فلسفی به عنوان رسالت ذاتی خودش انتشار مقالات فلسفی از سنت های شرقی و غربی و اسلامی سعی دارد با تمرکز بر موضوعات خاص فلسفی بتواند مسائل فلسفی را با دقت و کنجکاوی بیشتر برای خوانندگان خود معرفی نماید. اکنون حدود چهار سال است که این مجله با انتشار ویژه نامه هایی مثل «فلسفه و علوم و رابطه آن»، «فلسفه و تعلیم و تربیت: رویکردهای جدید»، «پدیدارشناسی» و «عقلانیت نقاد» سعی دارد با انتشار ویژه نامه بتواند برای مخاطبان منابعی مهم در موضوع مورد بحث در آن ویژه نامه فراهم سازد و مسلماً این کار به عنوان کار پژوهشی ارزشمندی است که محققان و دانشجویان و اساتید فلسفه و سایر رشته ها می توان با مطالعه آن ویژه نامه اطلاعات مورد نظر خود را در آنها بیابند. به سخن دیگر، این مجله سعی دارد با اتخاذ رویکرد بین رشته ای (interdisciplinary) که امروز از طرف وزارت علوم نیز قویاً مورد تأکید قرار می گیرد، بتواند پاسخگوی نیازهای فکری و فلسفی طیف وسیعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ها در وهله اول و عموم افراد علاقه مند به فلسفه در وهله دوم باشد.
در زمستان 1401 از دکتر علی پایا ( استاد کالج اسلامی، وابسته به دانشگاه میدلسکس، لندن، انگلستان)  درخواست کردیم که ویژه نامه ای درباره اندیشه های پوپر با همکاری اساتید شاخص و بارز در حوزه اندیشه پوپر برای این ویژه نامه فراهم نماید و ایشان با کمال فروتنی و مهربانی و صبر و حوصله به درخواست مجله پژوهش های فلسفی پاسخ مثبت دادند.

ایشان با توجه به روابط علمی و آکادمیکی که با شخصیت های بارز فلسفی در اروپا و آمریکا و آسیا دارند توانستند 22 مقاله از نویسندگان مختلف از سرتاسر جهان یا از پنج قاره جمع آوری کرده  و بعد از ارزیابی و داوری در نهایت در شماره 42 بهار 1402 منتشر شد.  دانشگاه ها و موسسه ها و کالج های مختلفی که نویسندگان از سرتاسر جهان که در این ویژه نامه مقاله دارند عبارتند از دانشگاه یورک کانادا، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه لاگوس نیجریه، موسسه ارتباط اروپایی یونان، دانشگاه والپارایسو شیلی، دانشگاه کلمبیای آمریکا، دانشگاه کاگوشیمای ژاپن، دانشگاه لندن، دانشگاه کالاگنفورد اتریش، موسسه تحقیقاتی فلسفه مکزیک، موسسه جوانان و خانواده در آمریکا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، دانشگاه وروکلف لهستان، دانشگاه کلرداو آمریکا، دانشگاه سوربن فرانسه،کالج اسلامی وابسته به دانشگاه میدلسکس انگلستان و دانشگاه ویسوا باراهات هند. 
این ویژه نامه در پنج محور به ارزیابی اندیشه های کارل پوپر پرداخته است:
در بخش پذیرش  عقلانیت نقاد پوپر در سرتاسر جهان: شامل مقالاتی از نویسندگانی از دانشگاه های مختلف کشورهای ژاپن، یونان، نیجریه، کلمبیا و شیلی است که به بررسی نفوذ و نقش عقلانیت انتقادی در این کشورها پرداخته اند.
در بخش دوم این ویژه نامه به معرفت شناسی و متافیزیک پوپر پرداخته شده و در این شماره نیز مقالاتی از فیلسوفان مشهوری مثل دونالد گیلیس گنجانده شده که در این فیلسوف به رابطه بین عقلانیت نقاد و اینترنت اشاره می کند و  می نویسد که هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا عقل گرایی انتقادی ایده هایی دارد که بتواند به طور مفید در اینترنت به کار رود؟ . در این قسمت 6 مقاله بررسی این موضوع پرداخته اند.
در بخش سوم این ویژه نامه به بررسی فلسفه سیاسی و اجتماعی عقلانیت نقاد پوپر پرداخته شده است. این قسمت نیز شامل شش مقاله است که نویسندگانی از دانشگاه یورک در کانادا تا دانشگاه ملی استرالیا از کشور استرالیا را در بر دارد.
در بخش چهارم نیز فلسفه منطق و فلسفه فیزیک در ارتباط با عقلانیت نقاد مورد بررسی قرار گرفته اند. مقاله دیوید میلر از دانشگاه وارویک انگلستان و مقاله چارتابارتی از هندوستان  به بررسی فلسفه منطق و فلسفه فیزیک و نسبت شان با اندیشه پوپر پرداخته اند.

بخش آخر این ویژه نامه به بررسی نسبت عقلانیت نقاد با فلسفه دین و اخلاق پرداخته است. در این قسمت نیز با مقالاتی از نویسندگان مختلف از جمله پروفسور علی پایا و نیز جرمی شیرمور از دانشگاه ملی استرالیا مواجهیم که دکتر پایا در پاسخ به جرمی شیرمور مقاله خود خود را تحت عنوان «آیا برای یک عقل گرای نقاد غیر مذهبی بودن معقول تر است؟ باور و بی ایمانی در دوران پساسکولار» به بررسی نسبت دین و اخلاق و عقلانیت نقاد پرداخته اند. در چکیده این مقاله می خوانیم که در دوران معاصر  بسیاری از متفکران و فعالان ملحد مبارز کوشیده اند این ایده را ترویج کنند که ادیان و نیز شیوه های زندگی مذهبی، اگر نگوییم منشأ اصلی شر در عرصه اجتماعی هستند. برخی دیگر از علمای غیرمذهب، ضمن اتخاذ رویکردی محترمانه نسبت به ادیان و دینداران، معتقدند که نگرش غیر دینی به زندگی و عضویت در جامعه غیرمؤمنان برای مردم و جوامع عقلانی تر است. من در این مقاله با غیر مؤمنان مبارز مشکلی ندارم. دلیل آن این است که رویکرد آنها به دین به قدری ایدئولوژیک است که مجالی برای بحث های عقلانی درست باقی نمی گذارد. این فقط برخی از پاسخ های جدلی را دعوت می کند. در عوض، هدف من این است که با آن دسته از علمای غیرمذهبی که دین را به گونه‌ای سنجیده و عقلانی می‌بینند، گفتگو کنم. قصد من این است که ادعاهای این گروه اخیر از محققان را به طور انتقادی ارزیابی کنم و توضیح دهم که چرا بر خلاف آنچه آنها پیشنهاد می کنند، برخی تفاسیر از دین و به ویژه دین اسلام می تواند جایگزین های بهتری نسبت به دیدگاه های الحادی آنها برای آنها فراهم کند. استدلال های این مقاله بیشتر در پاسخ به نظراتی است که پروفسور شیرمور در مقاله خود درباره عقل گرایی انتقادی و دین بیان کرده است.
اکنون این ویژه نامه در سایت مجله پژوهش های فلسفی برای علاقه مندان قابل مشاهده و دانلود است.
 ایشان با توجه به روابط علمی و آکادمیکی که با شخصیت های بارز فلسفی در اروپا و آمریکا و آسیا دارند توانستند 22 مقاله از نویسندگان مختلف از سرتاسر جهان یا از پنج قاره جمع آوری کرده  و بعد از ارزیابی و داوری در نهایت در شماره 42 بهار 1402 منتشر شد.  دانشگاه ها و موسسه ها و کالج های مختلفی که نویسندگان از سرتاسر جهان که در این ویژه نامه مقاله دارند عبارتند از دانشگاه یورک کانادا، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه لاگوس نیجریه، موسسه ارتباط اروپایی یونان، دانشگاه والپارایسو شیلی، دانشگاه کلمبیای آمریکا، دانشگاه کاگوشیمای ژاپن، دانشگاه لندن، دانشگاه کالاگنفورد اتریش، موسسه تحقیقاتی فلسفه مکزیک، موسسه جوانان و خانواده در آمریکا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، دانشگاه وروکلف لهستان، دانشگاه کلرداو آمریکا، دانشگاه سوربن فرانسه،کالج اسلامی وابسته به دانشگاه میدلسکس انگلستان و دانشگاه ویسوا باراهات هند. 
این ویژه نامه در پنج محور به ارزیابی اندیشه های کارل پوپر پرداخته است:
در بخش پذیرش  عقلانیت نقاد پوپر در سرتاسر جهان: شامل مقالاتی از نویسندگانی از دانشگاه های مختلف کشورهای ژاپن، یونان، نیجریه، کلمبیا و شیلی است که به بررسی نفوذ و نقش عقلانیت انتقادی در این کشورها پرداخته اند.
در بخش دوم این ویژه نامه به معرفت شناسی و متافیزیک پوپر پرداخته شده و در این شماره نیز مقالاتی از فیلسوفان مشهوری مثل دونالد گیلیس گنجانده شده که در این فیلسوف به رابطه بین عقلانیت نقاد و اینترنت اشاره می کند و  می نویسد که هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا عقل گرایی انتقادی ایده هایی دارد که بتواند به طور مفید در اینترنت به کار رود؟ . در این قسمت 6 مقاله بررسی این موضوع پرداخته اند.
در بخش سوم این ویژه نامه به بررسی فلسفه سیاسی و اجتماعی عقلانیت نقاد پوپر پرداخته شده است. این قسمت نیز شامل شش مقاله است که نویسندگانی از دانشگاه یورک در کانادا تا دانشگاه ملی استرالیا از کشور استرالیا را در بر دارد.
در بخش چهارم نیز فلسفه منطق و فلسفه فیزیک در ارتباط با عقلانیت نقاد مورد بررسی قرار گرفته اند. مقاله دیوید میلر از دانشگاه وارویک انگلستان و مقاله چارتابارتی از هندوستان  به بررسی فلسفه منطق و فلسفه فیزیک و نسبت شان با اندیشه پوپر پرداخته اند.
بخش آخر این ویژه نامه به بررسی نسبت عقلانیت نقاد با فلسفه دین و اخلاق پرداخته است. در این قسمت نیز با مقالاتی از نویسندگان مختلف از جمله پروفسور علی پایا و نیز جرمی شیرمور از دانشگاه ملی استرالیا مواجهیم که دکتر پایا در پاسخ به جرمی شیرمور مقاله خود خود را تحت عنوان «آیا برای یک عقل گرای نقاد غیر مذهبی بودن معقول تر است؟ باور و بی ایمانی در دوران پساسکولار» به بررسی نسبت دین و اخلاق و عقلانیت نقاد پرداخته اند. در چکیده این مقاله می خوانیم که در دوران معاصر  بسیاری از متفکران و فعالان ملحد مبارز کوشیده اند این ایده را ترویج کنند که ادیان و نیز شیوه های زندگی مذهبی، اگر نگوییم منشأ اصلی شر در عرصه اجتماعی هستند. برخی دیگر از علمای غیرمذهب، ضمن اتخاذ رویکردی محترمانه نسبت به ادیان و دینداران، معتقدند که نگرش غیر دینی به زندگی و عضویت در جامعه غیرمؤمنان برای مردم و جوامع عقلانی تر است. من در این مقاله با غیر مؤمنان مبارز مشکلی ندارم. دلیل آن این است که رویکرد آنها به دین به قدری ایدئولوژیک است که مجالی برای بحث های عقلانی درست باقی نمی گذارد. این فقط برخی از پاسخ های جدلی را دعوت می کند. در عوض، هدف من این است که با آن دسته از علمای غیرمذهبی که دین را به گونه‌ای سنجیده و عقلانی می‌بینند، گفتگو کنم. قصد من این است که ادعاهای این گروه اخیر از محققان را به طور انتقادی ارزیابی کنم و توضیح دهم که چرا بر خلاف آنچه آنها پیشنهاد می کنند، برخی تفاسیر از دین و به ویژه دین اسلام می تواند جایگزین های بهتری نسبت به دیدگاه های الحادی آنها برای آنها فراهم کند. استدلال های این مقاله بیشتر در پاسخ به نظراتی است که پروفسور شیرمور در مقاله خود درباره عقل گرایی انتقادی و دین بیان کرده است.
اکنون این ویژه نامه در سایت مجله پژوهش های فلسفی برای علاقه مندان قابل مشاهده و دانلود است.

https://philosophy.tabrizu.ac.ir/issue_1790_1791.html?lang=en

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

برچسب ها : 
طراحی وب سایت : پورتال ساز
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Handbag Hooks - Tiny, Yet Functional Gift Item Nobody would deny which usually handbag is essential for personal especially for the woman, considering that it may make her look elegant, charming and fashionable. However, nowadays fashion trend has get to be the only foundation of buying a handbag for many of us. Most of us have forgotten the practical utilization of handbags. Therefore, I desires to give you some assistance with how to pick from an ideal bag. The next thing that it is advisable to determine is what you always be carrying with your handbag. If you are going to make use of the handbag everyday, then most definitely you could have your wallet, your keys, cell phone, makeup plus some misc items. The amount of space these items take can really add up not to call how heavy these items can be once concepts packed into your handbag. First, knowing your figure is necessary so that you can decide the kind of handbag you wish most. This is the most important element choose a bags. Try to select a bag that suits your figure and do not copy other's styles an individual may donrrrt you have the same figure these people. Some styles suit others may not suit you well. Carrying a large handbag won't suit you if responses tall a good deal of. Whatever happened to the view of women dancing around their handbag s?! Maybe someone noticed how easy it ended up being to steal the handbag in question, or even someone else noticed how stupid it looked. Either way, in the safety thoughts and opinions it's probably for exciting workout. There are even websites that offer design and preview feature for to be able to really personalize your laptop bag. With this feature, you can play with account when selecting by altering the background color, the positioning of the picture and then the way the photo which you decide is put on the bags. Thirdly, choose a handbag to suit your closets. The color of the handbag matters alot in matching with an individual. If most of your clothing is in white, avoid choosing those grey handbags whenever they might not match great. If you are going to correspond the handbag with gorgeous clothing, it'll be better come to a decision those bright ones. Remember to choose the color that matches you. A red handbag could be a great accessory for occasion it can be will especially look beneficial for a night out when are usually dressed up for a special event. A handbag should reflect person that a person and picking a red one shows which are proud to be who are generally. You will attract many eyeballs on you with red, so in order to don't feel confident enough to do that, then just avoid it! classic leather handbag, wedding handbag, handbag hanger
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet