●صدای مردم صدای خدا است.افکار عمومی را جدی بگیرید.
●کار اصلی روابط عمومی شفاف سازی است.نه پنهان کاری
همایش روابط عمومی های ادارات و سازمان های دولتی آذربایجان شرقی در مجتمع پردیس رسانه تبریز برگزار شد .
به گزارش پایگاه خبری ندای بی صدا این همایش به همت شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی برپا شد.استاندار و مدیرکل ارشاد اسلامی استان و همچنین استاد ارتباطات دانشگاههای تهران به سخنرانی پرداختند.
دکتربهرام سرمست با اشاره به تحولات سریع در عرصه ارتباطات و اطلاعات، افزود: امروز در عصری زندگی میکنیم که مرزهای خصوصی و عمومی انسانها درنوردیده شده و انتشار لحظهای اطلاعات، امکان پنهانکاری و بازنمایی غیرواقعی را از بین برده است. در چنین شرایطی، کار روابط عمومی بیش از هر زمان دیگر پیچیده و حساس شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در بسیاری از سازمانها، روابط عمومیها به جای ایفای نقش ارتباطگر سازمان با افکار عمومی، صرفاً در خدمت برندینگ شخصی مدیران قرار گرفتهاند، تصریح کرد: روابط عمومی باید روابط "عمومی" باشد، نه "خصوصی". روابط عمومی که تنها انعکاسدهنده تصویری دلخواه از مدیر باشد نه واقعیتهای عملکرد سازمان، بهزودی در برابر افکار عمومی منفعل و تسلیم خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه نقطه شروع اصلاحات سازمانی از باور مدیران به نقش واقعی روابط عمومی آغاز میشود، اظهار داشت: مدیر ارشد باید باور داشته باشد که روابط عمومی نه ابزار دفاعی، بلکه تریبون شفافیت، صداقت و پاسخگویی است. اگر این باور وجود نداشته باشد، در مواجهه با موج افکار عمومی، روابط عمومی به قربانی تبدیل خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در شرایط بحرانی، سازمانها نیازمند سخنگوی واحد، تریبون وحدتآفرین و تبیین دقیق مسائل هستند؛ اما متأسفانه در بسیاری از دستگاهها، چنین جایگاهی برای روابط عمومی تعریف نشده است.
وی با قدردانی از تلاشهای مدیران روابط عمومی در شرایط سخت و پراسترس کاری، افزود: قبول دارم که روابط عمومی، یک شغل سخت و زیانآور است، چون به صورت شبانهروزی در صحنه و در خط مقدم ارتباط با جامعه قرار دارد و به همین دلیل باید از نیروهای آموزشدیده، متخصص و آشنا با روانشناسی اجتماعی بهرهمند باشد.استاد علوم ارتباطات دانشگاه های تهران در تبریز گفت: روابط عمومی تنها یک ابزار نیست، بلکه نوعی نگرش و فلسفه است که باید در کل ساختار و فرهنگ سازمانها نهادینه شود.
دکترحمید شکری خانقاه در همایش گرامیداشت هفته روابط عمومی در تبریز اظهار کرد: بسیاری از مدیران، روابط عمومی را به عنوان ابزاری صرف میپندارند؛ ابزاری که صرفاً برای تهیه خبر، برگزاری مراسم و انجام امور روبنایی به کار میرود، در حالی که تعامل و هنر ارتباطات، پایه و اساس واقعی این حوزه است.
وی ادامه داد: روابط عمومی هنری است که از دریچه تعامل انسانها به آن نگریسته میشود؛ هنری که میتواند با بهرهگیری از ابزارها، تکنیکها و تاکتیکهای مختلف، حس امید و انگیزه را در جامعه زنده نگه دارد. هر سازمان باید قالبی مشخص داشته باشد تا بتواند ارتباطات هوشمند و موثر را تحقق بخشد.
وی افزود: موفقیت در هر سازمان معنای متفاوتی دارد. گاهی اوقات، موفقیت با فروش بالا تحقق مییابد و در جای دیگر، با مشارکت و همدلی کامل سازمان. اما در هر صورت، روابط عمومی زمانی به عنوان «موفق» شناخته میشود که بتواند دلها را شاد کند.
روابط عمومی نباید صرفاً در قالب تهیه خبر و برگزاری مراسم خلاصه شود
شکری با تاکید بر اینکه روابط عمومی نباید صرفاً در قالب تهیه خبر و برگزاری مراسم خلاصه شود، بیان کرد: هدف نهایی، ایجاد حس خوب و رضایت در مخاطبان است که این نشاندهنده موفقیت واقعی است. هر فرد باید بداند وقتی خبر تهیه میکند و مراسمی برگزار میکند، این کار برای چه هدفی است و چه اثر مثبتی بر جامعه دارد.
وی با تاکید بر اینکه مسئول روابط عمومی باید طرف مشورت مدیر سازمان باشد، گفت: روابط عمومی راهبردی، موردی را تجویز نمی کند بلکه توصیف می کند، روابط عمومی هنر دستیابی و تاثیرگذاری بر جوامع و گروه ها به صورت کارآمد و مقرون به صرفه ست.
وی توضیح داد: راز موفقیت در این است که هر فرد از خود شروع کند و منتظر تصمیمات و عملکردهای دیگران نباشد. روابط عمومی باید تصویر حرفهای و قوی از سازمان را خودش رقم بزند و نقش فعال و مستقل داشته باشد. این امر نیازمند آموزشهای تخصصی در حوزه ارتباطات است؛ چراکه ارتباطات، نوعی قدرت است و باید آن را آموخت و مهارتهای لازم را کسب کرد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه روابط عمومی و ارتباطات، باید از چرخهی معیوب بیرون آمد، نباید نقش قربانی را بر عهده گرفت و کاستیها را به کمبود امکانات نسبت داد. روابط عمومی باید وارد عرصه طراحی نو و جسورانه شود، منطقه امن را ترک کند و در مسیر جسارت حرکت کند.
شکری بر اهمیت حفاظت سازمان از آسیبهای فیزیکی و امنیت فکری تأکید کرد و گفت: حراست، وظیفه حفاظت فیزیکی سازمان را بر عهده دارد، اما روابط عمومی باید از افکار عمومی و افکار منفی در مقابل سازمان حفاظت کند و در بالاترین سطح از شفافیت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، محتوای ارتباط باید بر پایه تعامل و اعتماد باشد، اضافه کرد: قدرت تعامل و ارتباط، اعتمادآفرین است. هر چه قدرت ارتباط بیشتر باشد، اعتماد و رضایت و شادی بیشتری در مخاطبان ایجاد میشود. مراسمها و همایشها باید حس خوبی در شرکتکنندگان ایجاد کند؛ در غیر این صورت، همان همایش، هدررفت منابع است.
وی با تاکید بر ضرورت دخالت مدیران در نظام ارتباطات، ادامه داد: در موارد چالش، نقش مدیران بسیار کلیدی است. باید راهکارهای اولویتبندی شده ارائه داد و از دادهمحوری به سمت دانشمحوری حرکت کرد. عملکرد سازمان باید خود معرف خودش باشد، نه صرفاً در کلمات و وعدهها.
شکری اضافه کرد: تبریز شهر اولینهاست و باید همین امروز تغییرات اساسی در بخش روابط عمومی آغاز شود. روابط عمومی باید چشماندازی روشن و واقعبینانه داشته باشد و عوامل بازدارنده را شناسایی و در برنامههای خود جای دهد و با تلاش مستمر، این عوامل را از بین ببرند.
وی بر نقش مهم مدیران و مسئولان تأکید کرد و یادآور شد: استانداری، به عنوان نماینده عالی در هر استان، نیازمند ارتباط دائم و شناخت کامل نارضایتیها و نیازهای مردم است. تسلط بر زبان بدن و احساس مهم بودن در اطراف، رمز ایجاد ارتباط موثر است.
در این مراسم از تلاش های دکتر محمد فرج پور باسمنجی بنیانگذار شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی ،اولین کارشناس رسمی دادگستری در حوزه رسانه ها نویسنده و روزنامه نگار و موسس رشته های ارتباطات در مراکز آموزش عالی ،استاد حمیدصبری نویسنده ومدرس ارتباطات و رییس کارگروه روابط عمومی بنیاد نخبگان، محمد رضابخشعلیزاده مدیر سابق روابط عمومی شرکت عملیات منطقه ۸ گاز؛ ابراهیم افشاری مدیر سابق روابط عمومی پتروشیمی تبریز؛ محمدرضا عزیزپور مدیر سابق روابط عمومی شرکت آب منطقهای آذربایجانشرقی، مسعود هوشمند مدیر روابط عمومی فرمانداری جلفا، علیرضا نظری از کارشناسان سابق روابط عمومی استانداری آذربایجانشرقی و علی اصغر نورانفر مدیر سابق روابط عمومی شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان تجلیل شد.