اخبار هنری
1404/10/04 10:42

رونمایی از ۲ اثر ارزشمند موسیقایی حوزه هنرو زبان و ادبیات آذربایجانی در سینما ۲۹ بهمن تبریز

رونمایی از ۲ اثر ارزشمند موسیقایی حوزه هنرو زبان و ادبیات آذربایجانی در سینما ۲۹ بهمن تبریز
■استاد منصور دانشور  درتوسعه هنر موسیقایی نزدیک به نیم قرن معاصر آذربایجان سهامدار است. 

در مراسمی با حضور جمعی از موسیقدانان و آهنگ سازان و اهل فرهنگ و هنر و اهالی سینما و تلویزیون  و ادبا و  اساتید دانشگاه  رونمایی از ۲ کتاب ارزشمند تالیفی استاد منصور دانشور انجام شد.در مراسمی که در سینما ۲۹ بهمن تبریز ترتیب یافته بود دکتر ابراهیم اقبال استاد شعر و ادب دانشگاه تبریز از تلاش‌های شبانه روزی استاد منصور دانشور در تالیف،تصنیف ،آموزش و تربیت هنر آموزان موسیقی در تبریز قدردانی کرد و گفت:مسئولیت پذیری و عشق ارائه تالیفات و اندوخته های ارزشمند هنری به نسل نوجوان ،ابداع برخی سازهای موسیقیایی با الهام از مکتب موسیقیایی ادوار گذشته و همچنین اجرای کنسرت‌ها در داخل و خارج کشور استاد منصور دانشور  را چهره ای ماندگار در هنر این مرز و بوم ساخته است و اهالی فرهنگ و هنر قدردان خدمات این فرزند نازنین و هنرمند تبریز هستند.در این مراسم که استاد عباس عابدین زاده پیشکسوت موسیقی و استاد حسن کرمانی، استاد رضا زاد، استاد انجمن، استاد بهمن پورباقری، استاد رضا محمودی، استاد جواد کریم نژاد موسیقدان و ادیب و مدیر انتشارات ریتم  ، دکتر محمد فرج‌پور باسمنجی از خانه توسعه آذربابجان نیز حضور داشتند. اجرای هنرجویان در رشته های سنتور و پیانو که همگی از دانش آموختگان مکتب استاد دانشور و  آموزشگاه موسیقی بتهوون تبریز بودند موجب تشویق اهل هنر و حاضران شد.هنرجویان نوجوان و جویای نام آقایان امیر رضا نجاتی ،علی کریمی،نیما مهربانی،آیهان محمودی، آیهان رفیعی،  خانم ها یاسمین آویشن،زهرا هاشمی،آیسان عبدالهیان ،مهلا نجاتی، و رها زارعی با ابتکار و نو آوری به نوازندگی پیانو و سنتور پرداختند و در پایان این مراسم رونمایی ۲ جلد کتاب تالیفی و تصنیفی استاد منصور دانشور انجام شد.کتاب «اووح اووج خاطره» حاصل تجربه‌ی نیم‌قرن و نگاه مستقل یک آهنگساز، آوازخوان، نوازنده و هنرمند صاحب‌سبک است؛ تجربه‌ای که فقط در عرصه‌ی موسیقی، بلکه در تمام لایه‌های زیباشناسی، اندیشه‌ی هنری و پیوند با سنت‌های فرهنگی آذربایجان و ایران تنیده شده است. این مجموعه نه‌فقط گردآوری‌ای از قطعات آوازی، بلکه بازتابی از خاطرات، درونیات و گفت‌وگوی ذهن آهنگساز با فرهنگ و زبان موسیقی است؛ مردِ مردِ خاطره که صدای گذشته، حال و آینده‌ی زیسته را به زبان موسیقی بازگو می‌کند.
قطعات این کتاب برای پیانو، آواز و شعر تنظیم شده‌اند و به‌لحاظ ساختار، نوعی «رسیتال پیانو و آواز» را شکل می‌دهند. در آن، پیانو و آواز دو نقش مستقل و هم‌عرض دارند. در اینجا آوازخوان نه‌تنها راوی شعر، بلکه شخصیت مرکزی درام موسیقایی است؛ صدایی که با اتکا بر آواز، احساس و بیان، تجربه‌ی زیستی انسان معاصر را روایت می‌کند. پیانو نیز نه صرفاً به‌عنوان همراهی‌کننده‌ی منفعل، بلکه به‌منزله‌ی بازیگری در گفت‌وگوی موسیقایی، در شکل‌دادن به فضا، ریتم، حرکت و حس نقش‌آفرینی می‌کند. این رابطه‌ی متقابل میان شعر، صدا و ساز، یکی از ویژگی‌های بنیادین این مجموعه است که آن را از قالب‌های معمول ترانه یا تصنیف فراتر می‌برد و به تجربه‌ای آواز–دراماتیک بدل می‌سازد.
در این آثار، ترکیب ساختارهای ملودیک و هارمونیک برگرفته از موسیقی کلاسیک غرب با مدها و گام‌های موسیقی سنتی ایرانی و آذربایجانی، زبانی موسیقایی پدید آورده است که هم‌زمان هم شخصی و نوآورانه است و هم ریشه‌دار و بومی. در آکومپانیمان‌های این قطعات، پیانو گاه از شیوه‌های هارمونی کلاسیک تبعیت می‌کند و گاه به‌سبکی آزاد و خلاق، در تعامل با ریتم‌های بومی و ملودی‌های مقام‌محور، فضایی تازه می‌آفریند. بهره‌گیری از ریتم‌های رقص‌های محلی آذربایجانی، چه در فرم و چه در حس، به قطعات نوعی حرکت و حیات می‌بخشد که حاصل آن، نه‌تنها از زمین، بلکه از فرازهای ذهنی و روحی نیز الهام می‌گیرد.
از منظر شکل و معنا، این آثار را می‌توان فرم‌هایی آزاد یا نزدیک به کانتاتا دانست؛ نه تصنیف‌هایی که صرفاً بر اساس شعر در خدمت ملودی باشند، بلکه آثاری که در آن‌ها شعر در خدمت بیان احساسیِ دراماتیک قرار می‌گیرد و موسیقی به آن جان و شکل می‌بخشد. در این مجموعه، همان‌گونه که رابطه‌ی میان کلام و موسیقی وجود دارد، تفاوتی اساسی نیز دیده می‌شود: در ترانه، آهنگساز از دل یک فکر موسیقایی مستقل، مسیر شکل‌گیری شعر را هدایت می‌کند؛ در حالی‌که در تصنیف، نقطه‌ی آغاز، ایده‌ی شعری است و موسیقی در پاسخ به آن پدید می‌آید. این تفاوت بنیادین، در آثار این مجموعه نیز بازتاب یافته است؛ جایی که برخی قطعات با محوریت شعر آغاز شده‌اند و برخی دیگر از دل تمه‌ای مستقل، به شعر رسیده‌اند.
نگاه آهنگساز در این کتاب، نگاهی پژوهشگرانه و خلاق است؛ نگاهی که هم به میراث موسیقایی سرزمین خود وفادار است و هم در پی گشودن مرزهای تازه برای بیان فردی. از این منظر، کتاب «اووح اووج خاطره» تنها مجموعه‌ای از قطعات آوازی نیست، بلکه مانیفستی موسیقایی، هنری و فرهنگی (اعلان اندیشه)  که از دل یک زندگی موسیقایی  پرفراز و نشیب سر برآورده و اکنون در قالب اثری مکتوب، آماده ی شنیده شدن، نواخته شدن، و به یادماندنی شدن است.

در فرایند شکل گیری و آفرینش این مجموعه، استاد منصور دانشور تنها به تجربه ی نیم قرن فعالیت هنری خود تکیه نکرد، بلکه با گشاده دلی و روح جمع گرای خویش، از همراهی صمیمانه و خالقانه ی جمعی از یاران، شاعران، هنرمندان و شاگردان برجسته اش بهره برد؛ هر یک با نگاهی منحصربه فرد و ذوقی اصیل، نقشی مؤثر در ژرفابخشی و اعتلای این اثر ایفا کردند .

یاد استاد محمد رنجی، شاعر اندیشمند و فرهیخته، که در سرایش برخی از ترانه های این مجموعه حضور مؤثری داشت، با احترام و مهر گرامی داشته می شود. همچنین نام استاد انجمن، از بزرگان ادب و اندیشه، که با نکته سنجی و راهنمایی های روشنگرانه ی خویش در روند هدایت هنری پروژه حضوری مؤثر داشتند، با قدرشناسی در اینجا ثبت می گردد.

از بهمن پور باقری، شاعر نکته پرداز و یار دیرین، که با نگاه لطیف خود به الیه های معنایی اشعار عمقی افزوده است، نیز باید با امتنان یاد کرد. همچنین فرزاد رحیق، از نزدیکترین همراهان هنری این اثر، با حساسیت و درک واالی موسیقایی اش در پیوند و هم آوایی شعر و ملودی نقشی کلیدی ایفا نمود است.

در این میان، حضور پررنگ و تعهدآمیز دو تن از شاگردان ممتاز استاد، علی کریمی و امیررضا نجاتی، نیز شایان ذکر است؛ آنانی که با دقت و پشتکار درخشان در فرایند نت نگاری، اجرا و ضبط نهایی آثار، شور هنری و حس مسئولیتی کم نظیر از خود نشان دادند.

کتاب »آتا و آنام« نیز حاصل بیش از چهار دهه تلالش پیوسته و پژوهش هنری استاد منصور دانشور در زمینه موسیقی ایران و آذربایجان است؛ هنرمندی که به عنوان موسیقدان ،آهنگساز، تنظیم کننده، نوازنده سنتور، پیانو و آواز، ، پژوهشگر،نویسنده، شاعر، ترانه سرا، رقص نگار، سازنده ساز ، پداگوژیست، مدیر هنری موسسه فرهنگی هنری عصر نوین و آموزشگاه موسیقی بتهوون ، معمار چوب، بنیانگذار مکتب هنر و موسیقی دانشور، و خالق اپراهای بزرگ بر پایه متون کلاسیک و فولکلور ایرانی و آذربایجانی شناخته میشود.

این اثر با هدف احیا، بازآفرینی و انتقال فرهنگ موسیقایی آذربایجان در قالبی آموزشی، علمی و هویتی پدید آمده است. استاددانشور با درک ژرف از کمبود منابع تخصصی در حوزه تصنیف سازی و آهنگساز ی برای سنتور  و سایر ساز ها در موسیقی آذربایجانی ایران،کوشیده است تا مجموعه ای از قطعات تازه و بدیع را در قالب ترانه های اصیل، با بهره گیری از مدها، دستگاهها و شیوه هایاجرایی کلاسیک و سنتی و معاصر آن، خلق کند .
قطعات این مجموعه به گونه ای طراحی شده اند که نه تنها برای نوازندگان سنتور و  آوازخوانان قابل اجرا باشند، بلکه سایر نوازندگان و علاقه مندان نیز بتوانند از آنها بهره مند شوند. هر قطعه از نظر فنی، ساختاری ملودیک و هارمونیک وهمچنینریتمیک به دقت طراحی شده است؛ و نکات مهم مربوط به کوک، گام، مقام، و موقعیت خرکها در سنتور به همراه آلتره عرضی درجات گام ها هر دستگاههای مختلف، در ضمیمه  ذکر شده تا اجرای دقیق و علمی آثار برای هنرجویان و نوازندگان ممکن باشد.

دو قطعه اصلی این مجموعه با نامهای »آتا« و »آنام«، نمایانگر مفاهیم بنیادین فرهنگی و احساسی در ذهن آهنگساز هستند.

»آتا« )پدر ( اشاره ای نمادین به وطن ایران دارد، به عنوان سرزمینی سترگ، و مظهر ایستادگی و قدرت؛ و »آنام« )مادر( اشاره ای احساسی و هویتی به آذربایجان و تبریز دارد، به عنوان زادگاه آهنگساز و مرکز فرهنگی شکل گیری ریشه های هنری او.اشعار این مجموعه ترکیبی است از زبان ترکی آذربایجانی، با بهره گیری از قالبهای عروضی و هجایی، که با ظرافتی شاعرانه با موسیقی پیوند خورده اند. کتاب »آتا و آنام« از منظر محتوایی و فنی، میتواند هم در سطوح آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و هم برای اجراهای صحنه ای توسط خوانندگان و گروههای موسیقی محلی و دانشگاهی مناسب باشد . شایان ذکر است  فایل صوتی هر دو اثر با همراهی استاد رضا محمودی نوازنده تنبک  و علی کریمی  نوازنده پیانو و امیر رضا نجاتی نوازنده سنتور ضبط و به زودی به ضمیمه  کتاب از پلتفرم های معتبر ایرانی و خارجی پخش خواهد شد.

نوشته شده توسط:آیسل فرج‌پورباسمنجی

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
متن :
تصویر :

برچسب ها : 
طراحی وب سایت : پورتال ساز
Here you can buy Louis Vuitton Bags Replica : Handbag Hooks - Tiny, Yet Functional Gift Item Nobody would deny which usually handbag is essential for personal especially for the woman, considering that it may make her look elegant, charming and fashionable. However, nowadays fashion trend has get to be the only foundation of buying a handbag for many of us. Most of us have forgotten the practical utilization of handbags. Therefore, I desires to give you some assistance with how to pick from an ideal bag. The next thing that it is advisable to determine is what you always be carrying with your handbag. If you are going to make use of the handbag everyday, then most definitely you could have your wallet, your keys, cell phone, makeup plus some misc items. The amount of space these items take can really add up not to call how heavy these items can be once concepts packed into your handbag. First, knowing your figure is necessary so that you can decide the kind of handbag you wish most. This is the most important element choose a bags. Try to select a bag that suits your figure and do not copy other's styles an individual may donrrrt you have the same figure these people. Some styles suit others may not suit you well. Carrying a large handbag won't suit you if responses tall a good deal of. Whatever happened to the view of women dancing around their handbag s?! Maybe someone noticed how easy it ended up being to steal the handbag in question, or even someone else noticed how stupid it looked. Either way, in the safety thoughts and opinions it's probably for exciting workout. There are even websites that offer design and preview feature for to be able to really personalize your laptop bag. With this feature, you can play with account when selecting by altering the background color, the positioning of the picture and then the way the photo which you decide is put on the bags. Thirdly, choose a handbag to suit your closets. The color of the handbag matters alot in matching with an individual. If most of your clothing is in white, avoid choosing those grey handbags whenever they might not match great. If you are going to correspond the handbag with gorgeous clothing, it'll be better come to a decision those bright ones. Remember to choose the color that matches you. A red handbag could be a great accessory for occasion it can be will especially look beneficial for a night out when are usually dressed up for a special event. A handbag should reflect person that a person and picking a red one shows which are proud to be who are generally. You will attract many eyeballs on you with red, so in order to don't feel confident enough to do that, then just avoid it! classic leather handbag, wedding handbag, handbag hanger
cartier schmuck replica deutschland van cleef replica Bvlgari B.ZERO1 replica fake bvlgari ring bracelet love Cartier replique cartier love ring replica cartier trinity ring replica cartier love bracelet replica cartier love bracelet replica 1:1 juste un clou replica cartier bracelet replica fake chanel shoes replique louboutin replica gucci shoes louis vuitton wallet replica louis vuitton wallet replica replica louis vuitton wallet replica louis vuitton backpack Bolsos Louis Vuitton outlet louis vuitton sling Bag replica dior replica replica louis vuitton luggage louis vuitton backpack replica louis vuitton duffle bag replica louis vuitton Pochette replica replica louis vuitton wallet replica handbags australia Cartier dupe Armband replica louis vuitton Pochette replica louis vuitton replica men fake louis vuitton gürtel replica handbags in usa replica borse louis vuitton louis vuitton neverfull replica replica borse louis vuitton louis vuitton turkei online chanel tasche fake fake louis vuitton backpack chanel shoes replica louis vuitton imitazioni Best Fake Jordan 1 chanel replica chanel replica replica chanel backpack Fendi Peekaboo replica Sac goyard pas cher sac hermes pas cher Sac chanel pas cher chine imitation sac hermes imitazioni louis vuitton louis vuitton hat replica sac dior pas cher chine imitation louis vuitton fake louis vuitton wallet louis vuitton shoes replica louis vuitton wallet replica fake louis vuitton wallet replica louis vuitton m40780 replica louis vuitton wallet